Tako je govorio Steve Jobs

„Nisu alati ono u što vjerujete. Alati su samo alati. Oni rade ili ne rade. Ljudi su oni u koje vjerujete ili ne vjerujete", rekao je Steve Jobs 1994. u intervjuu za Rolling Stone

u 21:51 Zadnja izmjena: 09.10.2019 u 16:46
147
Steve Jobs
Steve Jobs (25. veljače 1955. - 5. listopada 2011.)

U subotu 5. listopada navršilo se osam godina od smrti Stevea Jobsa. Godine prolaze, ali njegove lekcije o život, radu i uspjehu i danas žive.

Suosnivač Applea dao je 1994. intervju za Rolling Stone na koji je povodom godišnjice smrti podsjetio Marcel Schwantes na CNBC-u. U to doba Jobs je bio na jednoj od najnižih točaka u svojoj karijeri. Otjerali su a iz Applea, a činilo se da revolucija potaknuta osobnim računalima gubi zamah. Na pitanje vjeruje li još uvijek u tehnologiju kao 20 godina ranije kada je počinjao karijeru, odgovorio je: “Naravno. Ali to nije vjera u tehnologiju, to je vjera u ljude”.

“Alati su samo alati”

“Tehnologija je ništa. Važno je da vjerujete u ljude, da su oni dobri i pametni te da će, ako im date alate, oni s tim alatima činiti veličanstvene stvari”, rekao je Jobs u intervjuu Jeffu Goodellu iz Rolling Stonea. “Nisu alati ono u što vjerujete. Alati su samo alati. Oni rade ili ne rade. Ljudi su oni u koje vjerujete ili ne vjerujete. Naravno, ja sam još uvijek optimist. Ponekad sam pesimističan, ali to ne traje dugo.”

Drugim riječima, Jobs je vjerovao da je za uspjeh i revolucionarne promjene potrebna sinergija tehnologije i ljudi jer tako nastaju najbolje ideje.

Steve Jobs je ovu filozofiju shvatio ozbiljno. Nakon što se 1997. vratio u Apple pokazalo se da je izrastao u mnogo boljeg vođu. Njegov je cilj, prema biografiji “Steve Jobs” koju je napisao Walter Isaacson, bio izgraditi održivu tvrtku koja će davati prioritet ljudima. Sve ostalo – proizvodi i profit – iako su još uvijek važni, bili bi sporedni.

Njegova vizija se pokazala ispravnom. Uspješno je preusmjerio Appleov fokus na proizvodnju vrhunskih proizvoda, što je rezultiralo snažnim rastom kompanije.

Evo kako je Jobs u praksi primjenjivao svoju “vjeru u ljude”:

Zapošljavao je prave ljude i vjerovao je u njih

Jobs je bio svjestan koliko je skupo zapošljavati pogrešne ljude. Bio je duboku uključen u donošenje odluka o zapošljavanju, čak i kada je zbog liječenja morao ograničiti svoje aktivnosti.

Više ljudi ima širinu znanja koja im omogućuje da donesu dobre odluke u raznim okolnostima, ali jedan čovjek ne može biti stručnjak u svemu. Najbolji lideri svjesni su onoga što ne znaju i zato traže stručnjake koji će im pomoći u planiranju i donošenju odluka.

>>Zašto najbolji poduzetnici imaju zaposlenike koji se s njima ne slažu

>>Apple će lansirati manji i jeftiniji iPhone gotovo jednako moćan kao iPhone 11

“Nema smisla zaposliti pametne ljude i onda im govoriti što da rade; pametne ljude angažiramo da bi nam rekli što da radimo”, rekao je jednom prilikom Steve Jobs.

Tražio je od suradnika izvrsnost na inspirativan način

Mnogima Jobsov model “vjere u ljude“ nije prihvatljiv. Njegov ponekad grubi stil vođenja opisivan je kao “terorizirajući” i “izuzetno zahtjevan”.

No, Appleovi rezultati dokazuju da je bio uspješan. „Otresitost i grubost bili su praćeni nevjerojatnom sposobnošću da inspirira”, napisao je Isaacson u članku za Harvard Business Review.

Doista, Jobs je znao kako „navesti zaposlenike Applea da s postojanom strašću stvore revolucionarne proizvode i da vjeruju da mogu ostvariti ono što se čini nemogućim“, rekao je Isaacson.
Autor se prisjetio kako mu je Jobs rekao: “Tijekom godina sam naučio da dobre ljude ne morate stalno nadgledati. Ako od njih očekujete sjajne stvari, možete ih potaknuti da doista čine velike stvari”.

Učio je suradnike poniznosti

Neki bi se ovome mogli nasmijati, s obzirom na to da je Jobs bio prilično arogantan. No, znao je priznati kada da nije u pravu i u bio je spreman u potpunosti promijeniti mišljenje.

Guy Kawasaki, bivši bliski suradnik, rekao je da je jedna od najvažnijih lekcija koje je naučio od Jobsa bila da je promjena mišljenja, promjena načina na koji nešto radite odnosno sposobnost potpune preobrazbe znak inteligencije.

>>Apple ponovo najvrjednija javna kompanija na svijetu

>>Evo koliko biste zaradili da ste prije 10 godina uložili u Apple

Na primjer, kada je Jobs 2007. prvi put predstavio iPhone, to je bio zatvoren sustav – nitko izvan Applea nije mogao stvoriti aplikaciju za njega. Godinu dana kasnije, Jobs je napravio potpuni zaokret, rekao je Kawasaki. Otvorio je pristup sustavu jer je shvatio koliko više uređaj može ponuditi korisnicima uz aplikacije koje kreira netko s dobrom idejom.

Učio je ljude da je fokus važan

Po povratku u Apple Jobs je običavao voditi glavne suradnike na zajednički odmor. Posljednjeg dana, napisao je Isaacson, okupio bi ih ispred bijele ploče i pitao: “Kojih 10 stvari bismo trebali raditi sljedeće?”.

Ljudi su se borili da njihovi prijedlozi budu na popisu. “Jobs je zapisivao prijedloge, a zatim bi precrtao one koje je smatrao glupima”, nastavio je Isaacson. “Nakon nekog vremena isfiltriralo bi se 10 prijedloga. Tada bi Jobs prekrižio njih sedam i objavio:” Možemo realizirati samo tri”.

Teatralan nastup služio je tome da potakne zaposlenike da se fokusiraju. “Odlučiti što ne treba raditi je jednako važno kao i odlučiti što treba činiti”, rekao je Jobs Isaacsonu. “To vrijedi za tvrtke, ali i za proizvode.”

Vjerovao je u izravne razgovore

Da je Steve Jobs danas živ, vjerojatno nitko ne bi od njega dobio odgovor putem Slacka. Prema Isaacsonu, Jobs je vjerovao u snagu osobnih razgovora i uvijek je više volio sastanke licem u lice.

“U našem umreženom dobu smatra se kako se ideje mogu razvijati e-poštom i iChatom”, rekao je Isaacson. “To je ludo. Kreativnost dolazi iz spontanih sastanaka, iz nasumičnih rasprava.”

Još dok je bio u Pixaru, Jobs se pobrinuo da zgrada bude projektirana tako da potakne ljude da izađu iz ureda i druže se. Ulazna vrata, glavne stepenice i hodnici vodili su do atrija u kojem su se nalazili teretana, kafić, poštanski sandučići zaposlenika i jedina kupaona.

Bilo je zamišljeno da to bude srce tvrtke, mjesto na kojem će se ljudi susretati, razgovarati i smišljati kreativne, inovativne ideje.