Ako imate titulu menadžera, možda o sebi razmišljate kao o lideru. No, postoje značajne razlike između načina na koji lideri i menadžeri motiviraju ljude da bi postigli zajedničke ciljeve.
Halelly Azulay, osnivačica i izvršna direktorica tvrtke TalentGrow te autorica knjige Employee Development on a Shoestring, kaže da je glavna razlika između vođa i menadžera u tome što lideri privlače one koji vjeruju u njihovu viziju dok menadžeri imaju ljude koji za njih rade, ali ne moraju nužno podržavati ideje i vizije menadžmenta.
Menadžer je netko tko je napredovao zahvaljujući iskustvu, znanju i vještini u određenom području i posrednik je između višeg menadžmenta i tehničkog osoblja, odnosno radnika na terenu ili u pogonu.
“Menadžment se brine o svakodnevnim poslovima, upravlja rasporedom, radnim procesima, projektima i brine o tome da zadaci budu izvršeni kako treba i na vrijeme”, pojašnjava Azulay. Menadžeri postavljaju kratkoročne ciljeve, raspodjeljuju zadatke, rješavaju tekuće probleme i provode poslovnu politiku.
Lideri, s druge strane, utječu na ljude i inspiriraju ih na djelovanje. Oni imaju dugoročne vizije i dugoročne ciljeve oko kojih okupljaju ljude. “Lideri oblikuju vrijednosti i kulturu te uspostavljaju poželjne modele ponašanja”, tumači Tammy Perkins, voditeljica odjela za ljudske resurse i stručnjakinja za liderstvo tvrtci Fjuri.
Ne morate biti biti menadžer da biste bili lider
“Osnovna razlika između menadžera i vođe je u tome da ne morate imati titulu menadžera da biste bili lider. Lider ne mora biti formalno nadležan za podnošenje izvješća”, pojašnjava Perkins.
Iako svi menadžeri nisu lideri, i jedni i drugi slažu se da će menadžeri biti uspješniji u poslu ako razviju sposobnosti lidera.
Pa, kako onda menadžeri mogu postati uspješni lideri?
Vježbajte razmišljati dugoročno
Lideri imaju dugoročnu viziju budućnosti, manje su fokusirani na svakodnevne zadatke te više promišljaju o tome što je ispred njih. Kako biste vježbali razmišljati o budućnosti, preporučuje Azulay, čitajte članke ili slušajte podcastove o trendovima u industriji kojom se bavite.
Na primjer, ako radite u marketingu, učenje o umjetnoj inteligenciji vam može pomoći da promijenite planove i uskladite ih s trendovima koji se pojavljuju. “Podijelite te članke svom timu kako biste o njima raspravljali na sastancima i kako biste potaknuli tim da strateški razmišlja o budućnosti”, predlaže Azulay.
Razvijte svoju emocionalnu inteligenciju
Da bi utjecali na ljude i motivirali ih, pravi lideri moraju biti usklađeni s ljudima oko sebe. Za to je potrebna visoka emocionalna inteligencija. To podrazumijeva visoku razinu samosvijesti, samokontrole, empatije i razvijene društvene vještine.
>>Kako malim gestama možete suradnicima pokazati da vam je stalo do njih
Vježbajte emocionalnu inteligenciju razmišljajući o tome kako reagirate na ljude i okolnosti, obratite pozornost na to kako se osjećate. Vježbajte svoju reakciju: umjesto da odgovorite naglo, na prvu, budite odmjereni – napravite kratku stanku prije nego što nekome odgovorite.
Ovi mali koraci mogu vam pomoći da razvijete vašu emocionalnu inteligenciju i postanete bolji vođa.
Učite cijeli život
Lideri pomiču granice i često su spremni preuzeti rizik. Ako odlučite poduzeti nešto izvan svojih okvira, ne samo da ćete steći novu vještinu, nego i iskustvo kako se osjećati ugodno u neugodnoj situaciji.
Ne libite se tražiti savjet
Biti učinkoviti vođa znači biti spreman saslušati povratne informacije. Dok menadžeri nastoje raspodijeliti zadatke i usredotočiti se na provjeru njihove realizacije, lideri potiču druge da preuzmu incijativu.
Umjesto da govore ljudima što da rade, lideri će tražiti mišljenje svog tima kako bi kreirali zajedničke procese kroz koje će članovi tima osjećati da njihov doprinos stvara razliku.