Kako zadržati vrhunske zaposlenike

Menadžeri i stručnjaci za ljudske resurse kažu da postoje znakovi koji ukazuju da visoko cijenjeni član tima razmišlja o odlasku. Evo kako možete saznati traže li vaši vrhunski zaposlenici promjenu i što možete učiniti u vezi s tim

u 8:50 Zadnja izmjena: 10.12.2018 u 17:05
287
promjena posla

Tehnološki radnici mijenjaju radna mjesta češće nego ikad. Izvješće LinkedIn-a iz 2018. pokazalo je da je od svih sektora obuhvaćenih istraživanjem najveća stopa promjena bila u tehnološkom sektoru. I većina radnika iz drugih industrija sve više vidi promjenu posla kao pozitivan potez koji donosi prednosti, uključujući veću plaću, pokazalo je izvješće tvrtke za zapošljavanje Robert Half. Prema tom izvješću oko 64 posto radnika smatra da je promjena karijere svakih nekoliko godina korisna. To je porast za 22 posto u posljednje četiri godine. Promjena posla osobito je prihvatljiva mlađim radnicima: oko 75 posto ih smatra kako je česta promjena radnog mjesta poželjna, piše portal cio.com.

Poslodavci, naravno, to sve vide drugačije. Poduzećima se savjetuje da potiču ostanak radnika nudeći im jasne mogućnosti za napredovanje te stvaranjem radnih mjesta koja privlače vrhunske talente.

Menadžeri i stručnjaci za ljudske resurse kažu da postoje znakovi koji ukazuju da visoko cijenjeni član tima razmišlja o odlasku. Evo kako možete saznati traže li vaši vrhunski zaposlenici promjenu i što možete učiniti u vezi s tim.

Oni su na potezu

Klasični znak da je zaposlenik nezadovoljan je nedostatak angažmana. Ako vaš zaposlenik radi tek tako kako bi zadovoljio statistiku, vrijeme je da s njim porazgovarate oči u oči da biste vidjeli kako stoje stvari.

“Razgovarajte otvoreno“, kaže Paula Toliver, korporativna potpredsjednica i CIO Intela. “Ako ste uspostavili iskren odnos oko njihovih karijernih planova, podsjetite ih na te razgovore i na napredak koji ste ostvarili u tom području. Pozovite ih da vam opet povjere svoje brige i težnje kako biste shvatili kako im najbolje možete pomoći da napreduju u svojoj trenutnoj ulozi i karijeri unutar kompanije.”

>>Kako procijeniti da je promjena posla pravi potez

Carlos Castelán, partner i osnivač konzultantske tvrtke specijalizirane za ljudske resurse Navio Group, kaže da vrhunski zaposlenici u IT sektoru često traže promjenu kada osjećaju manjak zahvalnosti.

“Na iznimno konkurentnom tržištu rada, nezadovoljni IT zaposlenici imaju mogućnosti za promjenu posla više nego ikad. Jedan od načina da menadžeri budu u toku s onim što se dešava je da imaju redovite provjere vrhunskih zaposlenika kako bi znali koliko su posvećeni svojim zadacima i ciljevima te kako bi im odobrili povišicu na vrijeme, prije nego li je sam radnik zatraži“, tumači Castelán.

“Dobre zaposlenike uvijek je lakše zadržati negoli ih zamijeniti”, kaže Castelán, “osobito u doba kada je talent ograničen resurs. Komunikacija je ključna za angažman i produktivnost”.

Iskakanje iz tima

Jayne Mattson, viša potpredsjednica tvrtke za profesionalno savjetovanje Keystone Associates, kaže da je upozoravajući signal kada vaš timski igrač prelazi na individualni sport.

“To može biti drugačiji pristup poslu, prilagođen njegovoj osobnosti. Možete osjetiti da nema entuzijazma u njegovu radu. To su glavni znakovi da osoba više nije zadovoljna i da razmišlja o odlasku”, kaže Mattson.

Promjena stava

Uz manjak angažmana, još jedan potencijalni znak je nagla promjena stava. To ne znači nužno da je novi stav negativan. Važnije je uočiti samu promjenu.

“Svatko ima svoje navike koje se ne mijenjaju preko noći”, objašnjava  Victor Pavlov, voditelj odjela za umjetnu inteligenciji u tvrtki za posredovanje u zapošljavanju AllyO. “Ljudi koji su se raspravljali o različitim stvarima postanu nezainteresirani za rasprave, a ljudi koji nisu raspravljali, počnu raspravljati. Skreće se pozornost s detalja, što nikada nije dobro.”

Na sastancima na visokoj razini nezadovoljni član tima može negativno utjecati na strateško planiranje, upozorava Mattson.

Suptilne najave promjena

Važno je uočiti kod zaposlenika suptilne znakove da teži promjeni. “Dobri zaposlenici imaju visoke standarde u svom radu i malo je vjerojatno da će se to promijeniti dok traže novi posao“, kaže Kelli Dragovich, viša potpredsjednica tvrtke Hired. Zato treba tražiti znakove upozorenja, a da biste ih mogli uočiti, morate poznavati način rada svakog člana tima. Tek tada možete uočiti promjene u njihovu ponašanju: jesu li izbjegavali sastanak s menadžerom? jesu li više posvećeni aktualnim projektima u odnosu na dugoročno planiranje? To su suptilne promjene koje mogu ukazivati da zaposlenik razmišlja o promjeni poslodavca.

Osjećaju se zapostavljenima

Loša komunikacija utječe na angažman zaposlenika. Članovi tima osjećaju se izostavljenima prilikom donošenja odluka. To stvara nesigurnost, povećava stres i tjeskobu zbog nedostatka povratnih informacija, što u konačnici dovodi do iscrpljenosti i drugih simptoma niske angažiranosti na poslu, upozorava Carlos Castelán.

Veći angažman na društvenim mrežama

Još jedan pokazatelj da vaš zaposlenik traži promjenu posla je njegova povećana aktivnost na društvenim mrežama. “Ako zaposlenik pojača aktivnost na LinkedInu ili nekoj drugoj mreži, to može biti pokazatelj da želi krenuti dalje“, kaže Mattson.

“Češće komentiranje ili dijeljenje članaka može biti znak da zaposlenik želi biti uočen izvan svoje tvrtke. Ako postanu aktivniji, provjerite je li njihov profil ažuriran. To bi vam moglo pomoći da na vrijeme uočite da netko želi otići.”

Podjela odgovornosti

Izvor nezadovoljstva može biti i podjela zadataka. “Možda zaposleniku niste povjerili zadatke visoke prepoznatljivosti. Timovi zaposlenika se često mijenjaju i ljudi prelaze u druge timove kako bi se povećala efikasnost. Zaposlenici to mogu shvatiti kao umanjivanje njihove odgovornosti”, tumači Mattson.

Naglašava kako treba podići samouvjerenost zaposlenika, istaknuti njegovu važnost u timu i pomoći mu da napreduje.

“Vaćno je da zaposlenici budu zadovoljni. Menadžeri ne pitaju dovoljno svoje članove tima što ih čini zadovoljnima. Neki menadžeri pretpostavljaju da znaju što osoblje treba. No, ako menadžeri tretiraju zaposlenike istovremeno kao pojedince i članove tima, saznat će više o njima. Najvažnije je da zaposlenici osjećaju da se njihov doprinos cijeni, da im se jasno pokaže da pridonose uspjehu tvrtke i kakve su vještine i iskustvo za to potrebni. Menadžeri često misle da je priznanje dovoljno, no zaposlenici žele i trebaju više”, razlaže Mattson.

Vrijeme provedeno u tvrtki

Ako želite izbjeći širom otvorena izlazna vrata, pazite na važan, ali često zanemaren podatak: vrijeme koje je zaposlenik proveo u tvrtki”, upozorava Kelli Dragovich.

>>Koliko dugo biste trebali ostati na istom poslu

“Otkrili smo da je za odluku zaposlenika o ostanku ili napuštanju kompanije ključno vrijeme provedeno u njoj. Mnoge tvrtke su danas svjesne da je prosječno vrijeme koje zaposlenik provede u tvrtki kraće nego ikada prije. U prosjeku zaposlenik ostaje 18 mjeseci, pa je ključno da poslodavci prate njegovo ponašanje u to doba.”

Preopterećenost

Giancarlo Di Vece, predsjednik softverske tvrtke Unosquare, traži kod zaposlenika znakove stresa. Ponekad taj pritisak proizlazi iz prelaska u redove menadžera.

>>Što su to soft skills i zašto su važne za vašu karijeru

“Talentirani stručnjaci se brzo istaknu i napreduju, ali brzo napredovanje nije uvijek najbolji put”, tumači Di Vece. “Zaposlio sam jednom talentiranog developera na poslovima za glavnog klijenta. Brzo sam ga promovirao i povjerio mu vođenje tima od petero ljudi. Unatoč uspjehu, osjećao je da ne može izvršiti svoje zadatke i podnio je ostavku. Problem nije bio u njegovu tehničku znanju, nego u spremnosti da bude vođa tima. Sada imamo sustav mentorstva za potencijalne vođe timova kroz koji, uz tehničke vještine, razvijamo i njihove meke vještine. Naš pristup uključuje redovite povratne informacije kako bi svi bili uspješni u svojoj ulozi.”

Menadžerski osjećaj

Di Vece dodaje kako je najbolji način da prepoznate da se netko sprema na odlazak  osloniti se na svoje menadžerske instinkte.

“Na današnjem tržištu rada borba za talentirane zaposlenike je žestoka. Popunjavanje ključnih radnih mjesta može biti skupo i dugotrajno. Otkrio sam da članovi tima koji razmišljaju o odlasku postaju slabije vezani uz tim i gube interes za projekte. Oštar pad produktivnosti može biti pokazatelj da je zaposlenik zasićen ili nezadovoljan. Kao menadžer mislim da je povezanost unutar tima važna. Ako sumnjate da se član tima izdvaja, vjerojatno je vaša sumnja da namjerava otići opravdana.”

Kako zadržati zaposlenika

Stručnjaci za ljudske resurse i menadžeri slažu se da je problem najčešće u lošoj komunikaciji. Najbolji način da zadržite dobre zaposlenike je da s njima komunicirate iskreno i učinkovito.

“Pokažite vašim zaposlenicima da vam je stalo do njih i da želite znati što ih muči. Onda im pokažite da to pokušavate riješiti. To vrlo često djeluje”, savjetuje Steve Bond, partner u tvrtki Global Recruiters of Blackhawk.

Pobrinite se da vašem osoblju bude dostupna moderna tehnologija, savjetuje pak Jayne Mattson iz Keystonea.

“Držite ih angažirane i izaberite dio zaposlenika koji će se baviti istraživanjima o budućnosti. IT osoblje mora biti u tijeku s tehnologijom koja se koristi u njihovom području. Ako doznaju da njihove kolege rade s boljom opremom, možda će osjetiti da zaostaju u razvoju”.

Paula Toliver  iz Intela kaže kako bi napori vezani uz zadržavanje zaposlenika trebali biti usredotočeni na pomoć onim najboljima u razvoju njihove karijere.

“Treba razviti dosljedan sustav planiranje karijere. Kroz stalne razgovore sa zaposlenicima treba pratiti gdje su sada i kakva su njihova očekivanja o budućnosti, u kojem smjeru se žele razvijati. Razmotrite kako im možete pomoći da to ostvare. Korisno je navesti ljude da opišu aspekte svog posla koji ih čine sretnim i uzbuđenima, kao i one koje mrze. Za to treba relativno malo vremena, a riječ je o iznenađujuće snažni načinima da potaknete zadovoljstvo zaposlenika“, poručila je potpredsjednica Intela