Kako i kada reći “Ne” na poslu

Ključno je da pažljivo birate koje ćete zadatke odbiti, pogotovo na početku karijere. Morate također navesti dobre razloge zbog kojih odbijate posao

u 5:55 Zadnja izmjena: 25.09.2019 u 16:47
296
reći

Često možete čuti da, ako želite napredovati na poslu, morate dolaziti prvi i odlaziti posljednji. Morate biti energični, pozitivni i uvijek spremni prihvatiti nove zadatke. To je dobar savjet sve dok ne izgorite ili dok ne budete suočeni s kilometarskim popisom zadataka.

Odbiti zadatak šefu ili jednostavno reći “Ne”, na poslu može biti nezgodno, ali to je sastavni dio sazrijevanja u vašoj karijeri. Postoje situacije u kojima je u vašem interesu da kažete “Ne”.

“Biti timski igrač obično se smatra vrijednom osobinom zaposlenika, ali ponekad su radnici previše kooperativni, a to u određenim okolnostima može biti štetno”, kaže Timothy Wiedman, umirovljeni izvanredni profesor za menadžment i ljudske resurse na Sveučilištu Doane. To može značiti da preuzimate previše zadataka, projekte za koje još niste dovoljno kvalificirani ili ste zatrpani zadacima koje svi drugi odbijaju.

“U većini radnih sredina osoba koja ne može reći ne vjerojatno će završiti zatrpana nesrazmjerno velikim obimom posla”, kaže Wiedman. “Susretljiv, ali preopterećeni član tima može početi kasniti pri ispunjavanju rokova ili izvršavati zadatke ispod standardne kvalitete.”

Ključno je da pažljivo birate koje ćete zadatke odbiti, pogotovo na početku karijere. Morate također navesti dobre razloge zbog kojih odbijate posao. Ne možete jednostavno reći da to ne želite raditi, niti da biste radije otišli kući ili na piće s kolegama.

Stručni savjetnici za karijeru izdvojili su za portal Monster tri situacije u kojima je prikladno odbiti zadatak te savjetuju kako da to učinite a da pri tom na narušite vlastitu reputaciju u svojoj radnoj sredini.

Vaša lista zadataka je prenatrpana

“Važno je biti timski igrač, ali dobro je reći ‘Ne’ u određenim situacijama, jer ne želite da vaš radi pati ili kasni dok pokušavate pomoći pri rješavanju zadataka svog kolege”, kaže Julia Rock, vlasnica tvrtke za poslovne treninge Rock Career Development iz Houstona.

Na primjer, ako vaš šef zatraži da preuzmete neke nove zadatke dok je vaš suradnik na odmoru, a vi ste zatrpani svojim zadacima. Odgovorite šefu da biste rado sudjelovali na novom projektu, ali da radite na drugim zadacima. Zamolite ga da vam pomogne odrediti prioritete kako biste s njima uskladili svoj popis obaveza.

U ovom slučaju pomažete pronaći odgovarajuću alternativu, tako da ne preuzimate zadatak bez razmišljanja o mogućim posljedicama i kažete da, ne razmišljajući o mogućim implikacijama. Pokazat ćete da ste odgovorni, zreli i fleksibilni.

Nemate potrebne vještine

Da biste postali dobri u nečemu, treba vremena. Naravno da na poslu možete i trebate učiti, ali ne želite biti odgovorna osoba ako se s nečim susrećete prvi put.

“Nije baš najpametnije utrošiti vrijeme na nešto što nećete moći izvršiti dovoljno kvalitetno zbog toga što o tome ne znate dovoljno”, kaže Julia Rock.

Na vama je da kažete kako još ne znate dovoljno. Vaši suradnici i šef možda nisu svjesni vještina koje ste stekli, odnosno onih vještina koje vam još nedostaju ili nisu dovoljno dobro razvijene.

Recite im da nemate iskustva u tome, ali da želite naučiti. Ponudite da budete suradnik nekome iskusnijem tko će vas podučiti, tako da sljedeći put budete spremni sami preuzeti odgovornost za sličan projekt. Ne morate odbiti zadatak, ali objasnite da ne želite biti odgovorni dok ne naučite dovoljno. To je odgovoran i uljudan odgovor koji bi vaši suradnici i nadređeni trebali poštovati.

Zadatak nije dovoljno jasan

Nažalost, radne sredine nisu savršene. Može se desiti da od vas zatraže da učinite nešto što se protivi vašim osobnim vrijednostima, neetično je ili čak nelegalno. U takvim slučajevima važno je vjerovati sebi i odbiti takav zadatak umjesto da učinite nešto zbog čega ćete poslije požaliti. Ključno je da ‘Ne’ izgovorite jasno i odlučno, jer ne želite biti povezani s radnjama koje bi dovele u pitanje vaš integritet, savjetuju stručnjaci.

Na primjer, ako je suradnik u “cajtnotu” i traži od vas da ažurirate datoteke koristeći sumnjive podatke, odgovorite mu: „Volio bih pomoći, ali ne bismo trebali koristiti netočne niti nepouzdane podatke. Pokušajmo se dogovoriti da produže rok kako bismo imali dovoljno vremena prikupiti točne i pouzdane podatke”.

Imajte uvijek na umu da su za stvaranje reputacije potrebne godine, dok je za urušavanje dovoljan trenutak.