Sedam savjeta kako organizirati rad od kuće uz djecu

Za većinu je rad od kuće zbog koronavirusa novo iskustvo, pogotovo zbog toga što su škole zatvorene, a ne mogu se osloniti na druge ljude da im pričuvaju djecu dok rade. Ipak, uz malo planiranja, dogovora i prilagodbe, moguće je sve posložiti

216
rad od kuće uz djecu
[Image by Chuck Underwood from Pixabay]

Svjetska zdravstvena organizacija proglasila je pandemiju zbog koronavirusa. Stvari se mijenjaju svakog dana i većini nas je svakodnevna rutina potpuno izokrenuta, a ministar unutarnjih poslova Davor Božinović koji vodi Stožer civilne zaštite najavljuje još restriktivnije odluke.

Zatvorene su škole i vrtići, ugostiteljske u uslužne radnje, dio trgovina, sportske dvorane, fitness i rekreacijski centri „zatvaraju” se javni prostori poput dječjih sportskih igrališta…

“Naši životi će se sve više mijenjati, sve više će se odvijati u zatvorenim prostorima, jer je praksa zemalja koje su bile na prvoj crti pandemije pokazala kako je takva mjera nužna” najavio je Božinović uz opetovani poziv građanima da ostanu kod kuće, a ako moraju izaći zbog nabavke ili neke druge potrebe, da se što prije vrate kući. Za sve koji rade poslodavci moraju osigurati maksimalno poštivanje higijenskih mjera i mjere socijalne distance od dva metra.

Svi poslodavci koji to mogu organiziraju rad od kuće, a s obzirom na to da su škole i vrtići već ranije zatvoreni, to znači da cijele obitelji odjednom provode puno više vremena zajedno, kod kuće.

Mnogi roditelji suočavaju se sa situacijom bez presedana: rade od kuće s djecom oko sebe, bez mogućnosti da se oslone na druge osobe koje bi pričuvale djecu, što uključuje i inače vrlo pouzdani baka-servis.

Balansiranje između posla i brige o djeci je intenzivno iskustvo, ai moguće ga je prevladati.  Mnogi ljudi koji rade na daljinu svakodnevno uspješno balansiraju u takvom okruženju, no za većinu je to novo iskustvo. Uz malo planiranja, dogovora i prilagodbe, moguće je organizirati rad od kuće uz djecu tako da uspješno prevladate prijetnju pod nazivom COVID-19.

Iako nisu savršene, postoji nekoliko strategija kojima možete pokušati olakšati svoju situaciju. S portala Muse prenosimo nekoliko savjeta ljudi koji imaju iskustva s radom na daljinu u društvu djece koji bi vam mogli pomoći da lakše organizirate život u sadašnjoj situaciji.

Budite kreativni s dnevnim rasporedom

Ako vas je dvoje odraslih u kući, pokušajte organizirati raspored tako da podijelite uloge tijekom dana.

“Prošle zime čitava naša obitelj bila je zatočena 15 dana zbog zimske oluje koja je poharala Wisconsin”, priča Melanie McKay, voditeljica planiranja tvrtki Kaplan Test Prep. „Naša djeca imala su tada dvije, šest, sedam i devet godina. Moj suprug i ja smo morali raditi od kuće, a škole su bile zatvorene. Na početku svakog dana odlučivali smo tko će biti aktivan roditelj. Ta bi osoba brinula za pripremu obroka, hranila bi djecu i predlagala bi aktivnosti da zabavi djecu. Drugi bi roditelj za to vrijeme radio u drugoj sobi.”

Ako budete dežurali s djecom, vjerojatno ipak nećete stići obaviti sav posao tijekom regularnog radnog vremena. „Jedan od načina na koji smo maksimizirali radno vrijeme bio je rad u neuobičajenim satima”, savjetuje McKay. “Radila sam prije nego što su se djeca probudila. Radno vrijeme tijekom dana smo rasporedili, a navečer je jedno od nas radilo dok su djeca spavala.”

Također, morat ćete uzeti u obzir dogovorene sastanke i rokove Razmislite što možete odgoditi, a što je uklesano u kamenu.

Bez obzira na to u koje doba radite, trebat ćete razdoblje prilagodbe da se fokusirate na novo radno vrijeme. Možda ste jutarnji tip,ali ustajati u 4 ili 5 sati ujutro zbog posla nije isto kao rano ustajanje da biste vježbali. Zato posložite raspored u kojem možete funkcionirati. Unaprijed odaberite zadatke, a zatim prikupite sve alate i informacije koje su vam potrebne da biste ih dovršili. Vaš umorni mozak bit će vam zahvalan.

Razgovarajte unaprijed s nadređenim

Možda ćete radni raspored morati prilagoditi kako biste mogli paziti na djecu. Prije toga razgovarajte sa šefom ili s nekim iz odjela za ljudske resurse.

Započnite razgovor kontekstualizacijom. Zapamtite da ovo nije vaš osobni problem, već je riječ o društvenom problemu. Objasnite te iznoseći izravno činjenice. Uvijek je dobro takav razgovor početi proaktivno, s jasnim akcijskim planom, tumači trenerica za karijere Melody Godfred te predlaže da kažete nešto slično ovome:

“S obzirom na to da prelazimo na rad od kuće, želim vam ukazati da istovremeno moram brinuti i za svoje troje djece koja nisu na nastavi jer su škole zatvorene. Napravio / napravila sam raspored koji sam podijelio / podijelila na razdoblje u kojem sam dostupan / dostupna za pozive i suradnju te razdoblje u kojem nisam dostupan / dostupna. Želim naglasiti da sam apsolutno posvećen / posvećena tome da održimo razinu izvrsnosti koja se očekuje te da ću biti u tijesnoj komunikaciji s vama kako bismo ispunili svoje ciljeve. Zahvaljujem vam na podršci i radujem s da ćemo zajedno raditi na tome.”

Imajte na umu da će ovakav razgovor pomoći svima – vama, vašem šefu, pa i vašem timu.

>>Rad od kuće u vrijeme koronavirusa

Ako jasno komunicirate o svojim potrebama, neće samo vaš život biti manje stresan, nego otvarate vrata i svojim suradnicima da vode takav razgovor- Mnogi od njih vjerojatno su suočeni s istim problemima, teško usklađuju poslovni i obiteljski život, a ne znaju kako to riješiti.

Držite se rutine

Održavanje dnevne rutine pomoći će svima da ostanu fokusirani i da se lakše nose s nekim anksioznostima uzrokovanim ovim velikim promjenama. Napravite raspored (uključujući roditelja koji brine o djeci ako se izmjenjujete) i izvjesite ga na zid ili hladnjak kako bi ga djeca mogla vidjeti tijekom dana.

“Djeca su imala popis zadataka koje trebaju odraditi svakog jutra (odjenuti se, oprati zuba, isprazniti perilicu posuđa, čitati 15 minuta), a mi smo ih svakodnevno usmjeravali na različite aktivnosti, poput zagonetki ili izgradnje tvrđave”, kaže McKay.

U Hrvatskoj treba osigurati da djeca redovno prate nastavu, online ili na televiziji, te izvršavaju školske zadatke.

>Kako povezati računalo i televizor

Čak će i mala djeca imati koristi od rutine, iako ćete svoje aktivnosti njima morati više prilagoditi nego starijoj djeci. Zamislite kako dječji vrtić oblikuju dan, s rasporedom koji obuhvaća užinu, odmore, vrijeme igranja i drugih aktivnosti.

Oduprite se iskušenju da dopustite djeci da cijelo vrijeme gledaju televiziju ili se igraju na računalu. Ograničite im vrijeme (što naravno, ne obuhvaća nastavne aktivnosti) provedeno pred ekranima.

„Vrijeme provedeno pred ekranom bilo je važan dio strategije angažiranja djece. Znali su da dnevno u takvoj zabavi mogu provesti dva sata pa su se usredotočili na to, a ja sam se mogla posvetiti poslu”, tumači Melanie McKay.

Dogovorite vizualnu signalizaciju

Ako brigu o djeci dijelite s drugom osobom, suzdržite se od ometanja osobe koja radi. Ako se roditelj koji radi nalazi u drugoj sobi, drugi roditelj koji brine o djeci treba djecu držati podalje od vrata. Ponašajte se kao da roditelj koji radi na daljinu nije kod kuće tijekom radnog vremena.

To je mnogo teže ako nemate odvojenu sobu u kojoj se može raditi. Ipak, postoje načini kako možete smanjiti prekide. Odredite određeno područje kao radnu zonu i dosljedno ga koristite. To može biti kuhinjski stol ili stolica u dnevnom boravku. Dogovorite se da kada odrasla osoba sjedi tamo, ona radi. Možete čak koristiti vrpcu na podu kojom ćete označiti „uredsku zonu” i uvedite pravilo da djeca moraju ostati izvan tih linija. Nosite slušalice za zaštitu od buke i uvedite vizualnu signalizaciju.

Ako nemate drugu odraslu osobu koja vam pomaže, vizualna signalizacija postaje još važnija. “Morala sam primijeniti strategije kojima bih djecu zaštitila od poziva klijenata”, tumači Carrie Sharpe, savjetnica za komunikacije i suvlasnica tvrtke He Says, She Says. Ona radi od kuće i istovremeno kod kuće školuje svojih petero djece. “Na primjer, objesim znak obaveznog zaustavljanja na vratima svog ureda, tako da djeca znaju da ne smiju ulaziti i da moraju biti tihi.”

Odrasli koji žive u malim prostorima mogu tijekom video ili telefonskih poziva objesiti znak stop na svoja računala ili na zid pored sebe. Neka djeca sama izrade znak obveznog zaustavljanja. Zabavit će se, a kada shvate da svi moraju poštivati znak koji su ona izradila, lakše će i sama prihvatiti pravila.

Drugi način je da signalizirate kada se može razgovarati s vama. Uklonite znak stop nakon sastanka. Skinite slušalice. Ako imate vrata ureda, otvorite ih. Recite starijoj djeci kada mogu razgovarati s vama. Ako im objasnite da postoji razdoblje u kojem vam se smiju obratiti, vjerojatno će pričekati do tog vremena.

Prepustite neke odluke djeci

Davanje djeci mogućnosti da sami odaberu što će raditi ili da sami posluže obroke pomaže im da izgrade svoju neovisnost, a vama pruža više vremene za posao tijekom kojeg vas nitko neće prekidati.

„Na hladnjaku je bio popis s kojeg su mogli odabrati ručak i užinu. Djeca su mogla izabrati grickalice, tako da nisam morala dvadeset minuta objašnjavati što se nudi”, tumači McKay. Drugi popis „Dosadno?” nudio je petnaest prijedloga aktivnosti, kao što su bojanje, ples ili radionica. „Posljednja stavka na popisu bila je ‘Čišćenje’. Očito nitko nije stigao do kraja popisa. Svi su odabrali nešto drugo.”

Za mlađu djecu možda ćete trebati dan prije pripremiti upakiranu hranu za jedan obroku koji ćete ostaviti na stolu ili na niskoj polici u hladnjaku. Starija djeca mogu sama sastaviti obrok.

Upozorite suradnike na djecu

Čak i ako savršeno posložite planove, djeca će vas prekidati u poslu. Vrištat će upravo u trenutku kada počinje vaš konferencijski poziv. S obzirom na preporuku da se ne izlazi van, teško ćete ih izvesti iz kuće da bar malo potroše nagomilanu energiju. Zato upozorite kolege unaprijed na moguće prekide. Shvatit će.

Možete reći: “Imam dvoje djece, a sve škole i vrtići su zatvoreni. Ponekad ću raditi u neuobičajeno vrijeme kako bih mogao / mogla sve završiti. A vjerojatno ćete ponekad vidjeti i čuti moju djecu tijekom sastanaka. Unaprijed hvala na strpljenju.”

Obavijest o revidiranom radnom vremenu stavite u svoj potpis e-pošte, na govornu poštu i u sustav za razmjenu poruka unutar tvrtke kako biste sve podsjetili kada ste dostupni, a kada niste. Prije konferencijskog poziva ili video sastanka upozorite prisutne da će u pozadini biti djeca. Isključite mikrofon dok ne govorite.

Planirajte pauze s djecom, ali i pauze za sebe

Raditi nekoliko sati u rano jutro ili navečer pruža vam priliku da napravite pauze tijekom dana. Tijekom tih stanki igrajte se s djecom, pregledajte školske zadatke ili prošećite sami, poštujući socijalnu distancu od dva metra. Razmislite o crtanju, društvenim igrama i sličnoj zabavi. Ako djeci pružite potpunu pažnju tijekom stanki, ona će se takve pauze željno očekivati, a vama će biti lakše dok radite.

Video razgovori s udaljenim članovima obitelji u kojima svi sudjeluju također pomažu u održavanju atmosfere.

Važno je da svaka odrasla osoba u kući ima svoje stanke. Roditelji koji rade i istovremeno brinu o djeci uvijek su „na dužnosti” i to može uzeti danak u iscrpljenosti i gubitku energije. Uzmite si vremena da pročitate knjigu, izradite nešto ili vježbate. U kući s više odraslih osoba morate se dogovarati o tome kada i kako ćete uzeti stanku kako biste izbjegli svađe. Samohrani roditelji će možda trebati pričekati vikend da iskoriste rano jutro ili kasno navečer za sebe.